От доста време се наблюдава бум на социалните медии или както често ги наричат - социални мрежи. С течение на времето, популярността им не намаля, а дори се увеличи в пъти. Социалните медии намират приложение във всевъзможни неща от живота ни, като откриване на нови приятели, комуникиране с колеги, дискутиране на общи интереси, споделяне на снимки и видео и др., и не на последно място – за бизнес. Всяка социална медия има свой собствен стил, култура и общност. Всеки сам преценява коя му допада най-много, но не винаги точно тя е и най-подходяща за бизнеса ни. Всички имат предимства и недостатъци. Големият им брой прави нерентабилно поддържането на профили във всички, а и едва ли всеки има необходимото време и енергия за това. Ето защо, най-добрият вариант е да се фокусираме върху 2-3 социални медии, които ни носят най-високa възвръщаемост на инвестицията. Нека разгледаме най-популярните от тях.
Facebook: Най-голямата от социалните медии. Въпреки че ангажираността на посетителите във Фейсбук намалява, тази социална медия все още има близо милиард активни посетители на ден. Платформата на Фейсбук предлага много възможности. Можете да публикувате текст, снимки, видео и др., при това много лесно. Възможностите на Фейсбук я правят гъвкава и полезна платформа. Почти всички операционни системи имат Фейсбук приложения, което прави медията достъпна и поулярна. Да направите Фейсбук страница за вашия бизнес е лесно. Хубаво е да се знае, че създадената веднъж Фейсбук страница трябва да се актуализира редовно. Единственото по-лошо от това да нямате страница във Фейсбук е да имате изоставена такава. Това изглежда непрофесионално и няма да ви донесе дивиденти. След като веднъж сте създали страница, публикувайте в нея и отговаряйте възможно най-бързо на запитвания и коментари.
Подходящ ли е Фейсбук за бизнеса ми?
Да, със сигурност. Независимо дали я харесвате или не, чрез тази платформа посланията ви ще достигнат до най-голяма аудитория и на този етап не можете да си позволите да не присъствате в нея.
Twitter: Макар и да не толкова популярен като Facebook, възможностите на Twitter са огромни. Дори да нямате много последователи, посланието ви може да достигне до милиони потребители, чрез употребата на хаштагове. Даже продуктът или дейността ви да не са толкова популярни и търсени, в Twitter има толкова много потребители, че със сигурност ще има и такива с подобни интереси. Публикациите са ограничени до 140 знака, но те са достатъчни за линк, рекламно послание или възбуждаща интереса фраза. Не прекалявайте с линковете, разнообразявайте, дайте на потребителите това което очакват. Използвайте подходящ тон. Twitter е бърза медия и в нея можете да публикувате сравнително често (няколко пъти на ден). Можете да публикувате цял ден през 30 минути без да изглеждате досадни. Старайте се постовете да не приличат на спам. Не публикувайте само линкове, разнообразявайте съдържанието. Публикувайте линкове към други сайтове във вашата ниша. Съществуват дори инструменти, които могат да публикуват в определено време предварително подготвени от вас постове.
Подходящ ли е Twitter за бизнеса ми?
Ако имате уеб сайт или брандът ви присъства онлайн под някаква друга форма, тогава Twitter е подходящ за вас. Можете често да публикувате линкове, които ще ви осигурят трафик.
Google Plus: Въпреки привидно ниската и популярност, социалната платформа на Google може да бъде полезна за бизнеса. Google Plus е добър SEO инструмент. Всичко което публикувате в Google Plus се индексира моментално от Google и е добра идея да публикувате в тази платформа. Също като Facebook, Google Plus ви позволява да създадете отделна страница за бизнеса си, от която официално да споделяте послания и да комуникирате с вашите клиенти. Въпреки, че тази платформа е сравнително нова и не се разви според очакванията, не трябва да я игнорирате напълно. Въпреки слуховете, че развитието и ще бъде спряно, ставали сме свидетели на много изненади от Google и ако един ден платформата се развие или се трансформира, присъствието в нея може да не се окаже загуба на време и да донесе огромни дивиденти.
Подходящ ли е Google Plus за бизнеса ми?
Ако нямате много последователи и голяма аудитория на страницата си в Google Plus (което е по-вероятно), не си заслужава да губите много време с тази платформа. Можете все пак да дублирате съдържанието, което публикувате в други социални медии.
YouTube: YouTube е платформа за видео споделяне. Тази социална медия също е собственост на Google и като такава, разбира се тя е значима за SEO. YouTube има над 1 милиард уникални посетители на месец, а при този показател няма как да бъде игнорирана. Ако можете да заснемете видео подходящо за бизнеса ви, направете го и го публикувайте. Това ще ви донесе повече публика от обикновен пост в друга медия. Не e задължително да харчите средства за скъпа техника, дори видео заснето със смартфон може да свърши работа.
Подходящ ли е YouTube за бизнеса ми?
Ако имате подходящи видеа или продукти за заснемане, неща които са подходящи за показване във видео и такива които не могат да бъдат описани в текст или снимка, то YouTube е подходящ за вашия бизнес. Чрез него ще достигнете и до нова аудитория, която дори не е чувала за вас.
LinkedIn: Професионалната социална медия, както сами я наричат собствениците и. В близкото минало медията беше популярна като място където да представяте вашите професионални качества, да търсите или предлагате работа. Напоследък някои нови функционалности я приближиха до платформите за социално споделяне. Тя е подходяща и за споделяне на PowerPoint презентации, които са mobile-friendly и визуално интересни, когато са добре направени. Макар, че LinkedIn едва ли ще достигне нивата на Facebook и Twitter, тази медия има известен бизнес потенциал.
Подходящ ли е LinkedIn за бизнеса ми?
Ако таргетът ви са бизнесмени, управители и мениджъри, LinkedIn може да бъде полезен. В противен случай не си губете времето.
Израстването на Instagram е феноменално. След като беше придобита от Facebook тази платформа продължи да се разраства. Въпреки че е сравнително нова и някои големи брандове все още и се чудят, тя може да бъде ефективна за малкия бизнес. В Instagram преобладават предимно млади потребители, съответно тя е подходяща е за споделяне визуално съдържание насочено към младежка аудитория. Възползвайте се от хаштаговете. За разлика от Twitter където можете да използвате до 3 хаштага, в Instagram няма ограничения. Така публикациите ви ще стигнат до по-голяма аудитория.
Подходящ ли е Instagram за бизнеса ми?
Ако публикувате съдържание ориентирано към по-млада аудитория, то Instagram е подходящ за вас.
Бързо растяща социална платформа с преобладаващо дамско присъствие. Поради тази причина преобладават стоки и дейности, популярни сред жените, но присъстват и други ниши. Ако публикувате интересни изображения, те ще бъдат споделяни (репинвани). Pinterest има добро ниво на ангажираност. Достатъчно е да създадете няколко дъски и да добавите максимум пинове, а след това те да бъдат споделяни и харесвани, без да е необходимо да отделяте прекалено много време.
Подходящ ли е Pinterest за бизнеса ми?
Ако публикувате предимно визуално съдържание и умеете да създавате привлекателни изображения, трябва да публикувате в Pinterest. Споделянето на чуждо съдържание също може да бъде полезно.
Социалната платформа на Yahoo подобно на Pinterest е една от най-бързо развиващите се такива. Платформата е популярна сред младото поколение и е пълна с анимирани гиф-ове, дигитални произведения и къси блог-публикации. Подобно на Pinterest и репинването, активността в Tumblr е реблогването. Потребителите споделят произведенията на някой друг. Някои от най- популярните постове имат десетки, стотици и понякога хиляди споделяния. Tumblr има специфична култура изискваща време да свикнете. Има дори собствен, често употребяван жаргон. Друго предимство на Tumblr e търсещата му платформа. За разлика от самостоятелния блог, потребите на Tumblr могат да открият други релевантни и интересни публикации. Това може да генерира неочаквано показване, само с присъствие в платформата.
Подходящ ли е Tumblr за бизнеса ми?
Ако имате дигитални произведения и кратки видеа, които могат да бъдат конвертирани в анимирани гиф-ове, помислете за публикуването им в Tumblr. Търсещата платформа може да се окаже полезна за намиране на нова аудитория. Все пак проучете културата на платформата преди да започнете да и отделяте прекалено много време.
В заключение
Ако не можете да бъдете навсякъде, обърнете внимание поне на Facebook и Twitter. Ако съдържанието ви е предимно визуално, споделяйте го в Pinterest и Instagram. Ако основната ви цел е бизнес партньорство, използвайте LinkedIn. Ако имате видео-съдържание, публикувайте го в YouTube. С цел SEO, публикувайте в Google Plus. Ако сте креативни, включете се в Tumblr.
Всяка социална медия има собствена специфика и трябва да изберете най-добрата за вас. Необходими са време и усилия, за да експериментирате и да установите коя ви носи най-добра възвръщаемост на инвестициите. Ако не разполагате с необходимото време и желание е най-добре да се обърнете към агенция за дигитален маркетинг. Хората, които работят в агенциите, живеят, дишат и се хранят с мрежата и винаги са в течение с най-новите тенденции и методите за реклама, експериментиране и измерване на конверсиите.
В статията са използвани материали от http://smartwebsitemarketing.com/ .