SEO у дома

Всеки ден четем колко е важно SEO и получаваме предложения за оптимизация на сайтовете ни. Не всеки бизнес обаче може да си позволи услугите на голяма SEO фирма, а прибягването до евтини SEO услуги на фирми със съмнителна репутация, може да доведе най-много до наказание за сайта ни и изпадане от резултатите на търсачките.

Ето защо, ако не можем да си позволим услугите на утвърдена SEO фирма е по-добре да се опитаме сами да оптимизираме сайта си.

Но как да оптимизираме сайта си за търсачките? Какви и колко ключови думи да използваме? Колко пъти да ги повторим в съдържанието?

Отговорите на тези въпроси не са строго дефинирани и няма как да знаем.

Какво можем да направим все пак? Можем да направим съдържанието SEO Friendly или такова, че да се хареса на търсачките.

Преди да започнем да оптимизираме съдържанието обаче, трябва да бъдем сигурни, че сайтът ни е технически издържан. От това зависи дали и колко добре търсачките ще го обходят и ще индексират съдържанието му. Ако не можем да се справим сами, може да потърсим услугите на професионалисти, но с употребата на CMS с отворен код и малко четене, също бихме могли да постигнем отлични резултати. Едва след като вече имаме техническата SEO основа, можем да се фокусираме върху съдържанието и да го направим SEO Friendly.

Какво е SEO Friendly?

Един сайт е SEO friendly, когато е ползваем, релевантен, полезен, изчерпателен и четлив. Оптимизацията на един сайт не се състои само в съдържанието му, а и във въздействието му върху потребителите. Ботовете на търсачките използват редица метрики за класиране на сайтовете, като колко потребители и колко бързо кликват на сайта ни, колко време прекарват на него, каква част от него преглеждат, къде отиват след това и др. Те измерват как потребителите взимодействат с резултатите и колко е полезно за тях съответното съдържание. Именно на базата на тези метрики, сайтът ни се класира на съответната позииция в SERP-а (страницата с резултати на търсещата машина). Т.е. SEO вече не се прави с H1 тагове и ключови думи, а с качествено съдържание.

Как да направим съдържанието SEO Friendly?

Всъщност терминът  SEO Friendly е доста остарял и неактуален. Опитите да направим един сайт SEO friendly чрез ключови думи и H тагове може да доведе до катастрофа. Старите техники, като пренасищане на съдържанието с ключови думи могат само да ускорят попадането на сайта ни в списъка с наказани сайтове.

Новите алгоритми на търсачките анализират поведенческите фактори и оценяват според тях. Или за да бъде съдържанието ни SEO Friendly, то трябва да бъде User Friendly.

Как да направим съдържанието User Friendly?

За да бъде сайтът ни User Friendly, трябва да наблегнем на потребителското преживяване. За да осигурим добро потребителско преживяване, сайтът ни трябва да бъде:

  • Полезен
  • Ползваем
  • Търсен
  • Стойностен
  • Откриваем
  • Достъпен
  • Правдоподобен

За да направим сайта си такъв, трябва да се освободим от оковите на старите SEO техники и да се съсредоточим върху качеството на съдържанието и потребителското преживяване. Понякога е дори е по добре съдържанието да се пише от някой, който не разбира нищо от SEO, защото старите трикове вече не работят. Tърсачките анализират потребителското преживяване и оценяват според него.

Как обаче да създаваме съдържание, ангажиращо потребителите и осигуряващо добро потребителско преживяване? Няма 100% дефинирани правила за създаване на качествено съдържание, но има няколко основни насоки, които можем да следваме.

Да решаваме проблеми

Когато създаваме съдържание, трябва да сме сигурни, че то ще разреши реален проблем на реален потребител. За тази цел трябва да познаваме потребителите си, техните нужди и проблеми. Познаването и разбирането на нуждите на потребителите, ще ни позволи да открием и разрешим техните проблеми, а потребителите решават, дали съдържанието ни е полезно или не в зависимост от техните нужди.

Разбирането на намеренията на потребителите включва да открием какво искат да постигнат, чрез тяхната заявка за търсене. Дали искат да купят, да разгледат, да намерят място или да получат информация и да им го дадем.

Ако осигурим на даден потребител това, което търси, означава че сме разрешили проблема му.

Да избягваме грешки

В по-добрите сайтове, които посещаваме всеки ден, няма да открием и една единствена граматическа или правописна грешка. Потребителите очакват точно това от добрите сайтове и това е една от причините те да ги посещават и взаимодействат повече с тях..

Да пишем разбираемо

Ефектът от употребата на сложни думи и прекалено оригиналнечене, би бил по-скоро отрицателен. Затова е добре е да пишем със стил, който е лесен за възприемане от потребителите.

За да бъде по-четливо и лесно за четене съдържанието, можем също да:

  • Разчупим текста на по-малки и четливи части, чрез подзаглавия, списъци, булети и др.
  • Пишем къси абзаци, съдържащи не повече от 7 изречения
  • Пишем къси изречения съдържащи от 15 до 20 думи.
  • Използваме разпространени и познати думи. Едва ли ще впечатлим потребителите със сложни думи, чието значение не познават.
  • Използваме повече изображения. Хората възприемат изображенията по-бързо от текста.

Да създаваме съдържание, което да се споделя

Качественото съдържание ще осигури добро потребителско преживяване, а потребителите които имат добро преживяване на сайта ни е по-вероятно да:

  • Прекарат повече време на сайта
  • Посетят повече страници в сайта
  • Взимодействат с бранда
  • Споделят страницата с други потребители чрез e-mail или социални медии
  • Линкнат сайта

От това, което четем и чуваме всеки ден би трябвало линковете да имат все по-малко влияние върху SEO и класирането в търсачките. Статистиката обаче показва, че тяхното влияние дори леко се е повишило, а влиянието на социалното споделяне също е много голямо.

Потребителите споделят съдържание, което им харесва и смятат за важно, а търсачките преценяват дали то е важно според броя и качеството на споделянията му и социалните сигнали.

В заключение

Ако имаме технически издържан сайт и създаваме добро съдържание, правим най-доброто SEO. Няма нужда да мислим за ключови думи. Ако сме задоволили нуждата на даден потребител, значи сме използвали правилните ключови думи, в правилния контекст и правилното количество. Ако сайтът ни се хареса на потребителите, той ще се хареса и на търсачките.